Energi- og proteinrik kost

Enkle råd og tips

• Vekt må tas ukentlig og nattfasten må være kortere enn 11 timer.
  • Oppmuntre til å spise til alle 4 måltider og tilby 2 mellommåltider ved lavt inntak til hovedmåltider.
  • Ha salte kjeks, sjokolade, nøtter etc. tilgjengelig for småspising.
  • Tilby alternativer dersom pasienten ikke ønsker det som serveres.
  • Bruk helfete og sukkerholdige produkter fremfor magre og sukkerfrie.
  • 30 ml x 4 med Nutridrink Compact protein (300 kcal, 18 g protein). Gis etter måltid.
  • Multivitamin- og mineraltablett anbefales daglig.

En ss olje inneholder 100 kcal, en ss fløte inneholder 40 kcal, en måleskje Fresubin Protein pulver inneholder 4,4 g protein.

Yoghurt og bær i skåler. Bilde.

• Bruk godt med meierismør og pålegg på brødskivene.
  • Ha dobbelt lag pålegg og/eller to typer pålegg, eks. ost og skinke, ost og syltetøy eller fiskepålegg og egg.
  • Tilby egg som pålegg eller ved siden av brødmåltidet.
  • Del brødskivene i to og ha ulikt pålegg på hver halve skive.

• Prioritere å spise proteinkilden til middag (kjøtt, fisk, kylling).
  • Server godt med saus. Saus kan berikes med ekstra med fløte eller smør og 1-2 måleskjeer Fresubin Protein pulver.
  • Ha på ekstra smeltet smør, rømme, remulade el.l.
  • Pasienten bør spise seg mett på middag, dessert som eget måltid.

• Dessert daglig som et eget måltid en liten stund etter middag.
  • Tilby alternativer hvis pasienten ikke ønsker det som serveres, f.eks. beriket yoghurt, frukt/bær med vaniljesaus/ kesam/ næringsdrikk med vaniljesmak, kjeks med smør og/eller ost, sjokolade.
  • Tilby E+ kremet måltid (1 stk gir 240 kcal, 7,5 g protein).

• Server suppe sammen med 1 brødskive med godt med meierismør. Berik med 1 ss rapsolje eller 2 ss fløte.
  • Tilby beriket Rett i koppen-suppe som alternativ hvis pasienten ikke ønsker dagens suppe.
  • Ulike berikningsmuligheter: Lages med H-melk og tilsettes 1 ss rapsolje / Lages med 150 ml vann og 50 ml fløte / Lages med 100 ml vann og 100 ml næringsdrikke med nøytral smak
  • Tilby E+suppe (1 dl gir 150 kcal og 7,5 g protein)

• Havregrøt, risgrøt, semulegrøt: Lages på H-melk og med godt med smør og sukker på. Berikes med 1 ss rapsolje/2 ss fløte og 3 ms Fresubin Protein pulver.
  • Yoghurt: Berikes med 1 ss rapsolje og 1 ms Fresubin Protein pulver pr beger.
  • Salte kjeks med smør og/eller ost (hvitost, brunost, smøreost, kremost, blåmuggost etc)
  • Omelett laget på egg og fløte. Evt. tilsatt ost, skinke, grønnsaker.
  • Smoothie beriket med 2 ms Fresubin Protein pulver per glass.

• Mest mulig energiholdig drikke (H-melk, kulturmelk, biola, smoothie, saft, juice, brus)
  • Tilby E+melk (1 dl gir 175 kcal og 7,5 g protein)
  • Tilby E+ smoothie (1 dl gir 150 kcal og 7,5 g protein)
  • Biola kan blandes 50:50 med E+ melk
  • Biola kan blandes 50:50 med melkeliknende næringsdrikk
  • Juiceliknende næringsdrikk kan blandes 50:50 med juice eller saft

For pasienter med spesielle utfordringer, som ikke klarer å dekke behovet sitt gjennom mat fra hovedmeny, kan man bestille ønskekost via AIVO. Her tilbys de mest populære rettene utfra standardmeny som for eksempel kjøttkaker, kjøttboller, kyllinglår, fiskeboller, laks, sprøbakt torsk eller lasagne.

Ved spørsmål eller videreformidling av relevant informasjon til spesielle bestillinger kan man ringe til produksjonskjøkkenet.
Husk å dokumentere at det er bestilt ønskekost til pasienten i DIPS og/eller Meona. Kjøkkenet har ikke lov å merke maten med navn.

Sist oppdatert 05.07.2022