Visuell guide for nukleærmedisinsk seksjon

En visuell guide er en bildeserie med tekst som forteller hvordan et bygg eller et område ser ut. Den kan også forklare en hendelse eller en situasjon. Guidene kan være en støtte for deg som har behov for å forberede deg før en time hos oss. Den visuelle guiden kommer i tillegg til informasjonen du får i innkallingsbrevet, og informasjonen du finner på andre sider på sus.no.

1.

Et bygg med hovedinngang. Biler står parkert langs veggen.
For å komme til seksjon for nukleærmedisin, går du inn inngang 6 fra Armauer Hansens vei.

Du kan enten parkere i parkeringshuset og gå rundt bygget for å komme til inngang 6, eller du kan finne en parkeringsplass utenfor inngang 6.

Inngangen har to automatiske dører.

2.

Et rom med stoler og et skilt
 Når du kommer inn, følger du skiltingen til «Nukleærmedisinsk seksjon».

3.

Et rom med noen dører
Inngangen til venterommet er gjennom den lyse døren. Gjennom de mørke dørene finner du toalettet som er tilknyttet seksjon for nukleærmedisin.

4.

Tekst
Det er toalettet til høyre som brukes av pasienter på avdelingen vår. For å komme hit, går du ut av venterommet og inn den mørke døren på høyre side.

5.

Et rom med bord og stoler
Dette er venterommet. Her ankomstregistrerer du deg via sms som du får på mobil, eller du kan gi beskjed til helsesekretæren i ekspedisjonen.

Ekspedisjonen vil være på din venstre side når du kommer inn på venterommet.

Du blir hentet når det er din tur.

6.

Et rom med seng og stoler
På venterommet har vi en benk der du kan legge deg ned dersom du har behov for det. Du kan trekke forhenget for hvis du ønsker.

Det er også en dispenser med kaldt og varmt vann for drikke, og muligheter for håndvask.

7.

Et rom med skrivebord og stoler

Dette er injeksjonsrommet. Her vil radiografen informere deg om undersøkelsen du skal ha og hvor lang tid den tar.

For at det skal være mulig å ta bilder av deg, vil du få en sprøyte i armen der radiografen setter inn en liten mengde radioaktivt stoff. Dette stoffet er nødvendig for at det skal kunne tas bilder av deg.

8.

Et sykehusrom med seng og medisinsk utstyr

På noen undersøkelser av halsen tar vi ofte en ultralyd til slutt. Da ligger du på denne benken mens en nukleærmedisiner fører en ultralydprobe sammen med ultralydgelé over området som skal undersøkes. En nukleærmedisiner er en lege som har spesialisering innen nukleærmedisin.

Geléen kan føles noe kald. Du vil få håndkle til å tørke bort ultralydgelén før du går hjem.

9.

Et sykehusrom med senger
Det kan hende du må vente litt i denne gangen mens vi gjør alt klart til undersøkelsen din.

Her har vi også en seng hvis du trenger en plass å hvile i løpet av undersøkelsen.

10.

En sykehusseng med sykehusseng
I avdelingen har vi to maskiner til å ta bilder med. Dette er den ene, og den kalles et gammakamera. Gammakameraet har to detektorer som registrerer strålingen fra det radioaktive stoffet du har fått.

Her vil du som regel ligge på ryggen under detektorene. De stilles inn tett inntil kroppen din, men de tar ikke borti deg. I noen tilfeller kan det også være nødvendig at du sitter inntil detektorene.

Gammakameraet lager ingen lyd mens undersøkelsen pågår.

11.

Et sykehusrom med en seng og en medisinsk maskin

Dette er den andre maskinen vår, den kalles en SPECT/CT. SPECT/CT-maskinen har to detektorer som registrerer strålingen fra radioaktive stoffet du har fått.

Ved noen undersøkelser står detektorene helt stille, og det er kun benken som beveger seg. Ved andre undersøkelser vil detektorene rotere rolig rundt benken du ligger på.

Du kan høre litt susing og lav summing mens undersøkelsen pågår.

12.

En maskin i et rom
Vi kan stille detektorene i ulike posisjoner, alt etter hva vi skal ta bilde av. Slik du ser på bildet er typisk for hjerteundersøkelser. Da vil disse to detektorene rotere tett rundt deg, men de kommer ikke borti deg.
Sist oppdatert 05.04.2024