Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Tips til helsepersonell

Mange barn er engstelige for ubehagelige prosedyrer og behandling. Eksempler på slike prosedyrer kan være blodprøver, innleggelse av veneflon eller å få en vaksine. Da er det viktig at vi som helsepersonell har kunnskap om hvordan vi kan få en slik undersøkelse gjennomført på best mulig måte for barnet.

Barn med teddybjørn som får sprøyte i armen

Foto: Colourbox

Språk du kan unngå

Språk du kan bruke

"Det er ikke farlig"

“Dette får vi til sammen.”
“Denne oppgaven klarer vi.”

"Det gjør ikke vondt"

"Du vil kjenne at vi jobber der."
"Noen  synes at det kjennes ut som et prikk."

"Vi er snart ferdig" “Nå jobber vi fint her.”
“Prøven kommer fint inn i glasset.”
“Det blir bare ett stikk.”
“Legen/sykepleieren skal ta litt blod.”

“Vi jobber til vi har fått tatt prøven.” 
Gi konkret informasjon om hva du skal gjøre: “Først skal vi ta en strikk rundt armen, så skal vi vaske armen din.” 

“Det vil ta like lang tid som...” (negativt fokus) “Det vil ta kortere tid enn...
(å pusse tenner, et TV-program, en annen kjent tidshorisont for barnet)”
“Jeg er så lei meg for at du må gjøre dette.”
“Du må ikke gråte.”
“Ikke vær redd.”
“Du er veldig modig” (ros, oppmuntring).
“Det er helt OK å gråte, gjør det som hjelper.”
“Fortell meg når du er klar” (barnet får for mye ansvar). “Når jeg teller til tre, kan du puste følelsen ut av kroppen” (støtte til mestring, distraksjon).
"Det er bare en liten blodprøve" “La oss prøve å tenke på noe annet, hva gjorde du på skolen i dag?” (distraksjon)

Smil, og forsøk å skape en relasjon og trygghet for barnet. Vær påskrudd, og sørg for å holde oppmerksomheten til barnet. Gi ros og premie i etterkant.

Brukt etter tillatelse fra Nordlandssykehuset. 

0. Må prosedyren gjøres?

Hvis barnet er spesielt engstelig, vurder å gå rett over til punkt 5 (plan B).

1. Forberedende samtale

  • Skap en rolig og positiv atmosfære. Se barnet.
  • Gi informasjon tilpasset barnets alder.
  • Anerkjenn barnets og foreldrenes opplevelse.
  • Vær bevisst på hvordan du kommuniserer med foreldrene og barnet.
  • Vis Bamsus-prosedyren.
  • Lag en plan og avtal oppgaver: Hva gjør barnet, foreldrene og helsepersonell?

2. Smertelindring

  • Emla (førstevalg) påføres en time før prosedyren, og fjernes 15 minutter før prosedyren utføres.
  • Rapydan påføres 30 minutter før prosedyren.
  • Barn under 1 år: sukkervann eller amming 2–5 minutter før prosedyren, under prosedyren og en liten stund etter prosedyren.
  • Store barn kan få tiltak for å stimulere flere sanser (syn, smak, hørsel, taktilt – stryke på).

3. Posisjonering

  • 0–1 år: kroppskontakt eller svøpt i et teppe.
  • 1–5 år: sitte oppreist, gjerne på fanget til en forelder.
  • 5–12 år: sitte oppreist med foreldrene nær, gjerne holde i hånden.
  • 13–18 år: sitte oppreist hvis mulig, med mulighet for foreldrene i nærheten.

4. Avledning

  • Små barn: fortelle historie, synge, blåse såpebobler, spille spill, bamse/leke/Bamsus.
  • Større barn: fantasireise, musikk, telefon, iPad, spill, VR-briller.
  • Foreldre kan gjerne involveres i avledningen.

5. Timeout/plan B

  • Må prosedyren gjøres? Må det gjøres nå/på denne måten?
  • Utsette / forberede mer.
  • Midazolam (virker ikke smertestillende).
  • Dexor nasalt (dempe lys, gjøre alt klart før Dexor administreres).
  • Livopan (barnet må kunne aseptere masken).
  • Annen anestesi (kontakt anestesi).
  • Vurdere andre hjelpetiltak (planlagt hjelp av Sykehusklovnene, CL-team, leketerapi, BUP, helsesykepleier.
Sist oppdatert 24.10.2024