Språk du kan unngå
|
Språk du kan bruke
|
"Det er ikke farlig" |
“Dette får vi til sammen.” “Denne oppgaven klarer vi.”
|
"Det gjør ikke vondt" |
"Du vil kjenne at vi jobber der." "Noen synes at det kjennes ut som et prikk."
|
"Vi er snart ferdig" |
“Nå jobber vi fint her.” “Prøven kommer fint inn i glasset.” |
“Det blir bare ett stikk.” “Legen/sykepleieren skal ta litt blod.” |
“Vi jobber til vi har fått tatt prøven.” Gi konkret informasjon om hva du skal gjøre: “Først skal vi ta en strikk rundt armen, så skal vi vaske armen din.”
|
“Det vil ta like lang tid som...” (negativt fokus) |
“Det vil ta kortere tid enn... (å pusse tenner, et TV-program, en annen kjent tidshorisont for barnet)” |
“Jeg er så lei meg for at du må gjøre dette.” “Du må ikke gråte.” “Ikke vær redd.” |
“Du er veldig modig” (ros, oppmuntring). “Det er helt OK å gråte, gjør det som hjelper.” |
“Fortell meg når du er klar” (barnet får for mye ansvar). |
“Når jeg teller til tre, kan du puste følelsen ut av kroppen” (støtte til mestring, distraksjon). |
"Det er bare en liten blodprøve" |
“La oss prøve å tenke på noe annet, hva gjorde du på skolen i dag?” (distraksjon) |
Smil, og forsøk å skape en relasjon og trygghet for barnet. Vær påskrudd, og sørg for å holde oppmerksomheten til barnet. Gi ros og premie i etterkant.
Brukt etter tillatelse fra Nordlandssykehuset.