– Medisinsk nødtelefon.
(Operatør vil nå spørre deg en del spørsmål, for å få klarlagt sted, hendelse og omfang)
– Hvor er pasient/ulykken?
Du oppgir adressen/sted/kommune hvor hendelsen/ulykken er.
– Hva er ditt telefonnummer?
Dette for at vi skal kunne ringe deg opp igjen dersom samtalen blir brutt.
– Hva er problemet? Hva har skjedd? Er pasient våken? Puster pasient normalt?
Du forteller kort om hva som er problemet.
Deretter vil du bli stilt en del spørsmål ut fra Norsk Indeks for medisinsk nødhjelp, dette for å beslutte riktig respons og hastegrad i forhold til hendelse. Ressurs koordinator vil hvis påkrevd varsle ressurser(lege/ambulanse/luftambulanse/båtambulanse)
Norsk indeks for medisinsk nødhjelp er et nasjonalt verktøy som alle landets AMK-sentraler bruker for å gi riktig råd og veiledning under samtalen.