En person i blå skjorte

Helsefagarbeider

Therese Tollefsen (21) har alltid drømt om å jobbe med folk. Derfor stortrives hun med varierte arbeidsoppgaver som helsefagarbeider på Lassa rehabilitering.

Navn: Therese Tollefsen

Alder: 21

Yrke: Helsefagarbeider

Arbeidsplass: Lassa rehabilitering

Utdanningsløp: To år på vidaregående skole, VG1 helse- og oppvekst og VG2 helsefagarbeider og to år i lære på SUS. Fagprøven ble tatt i mai 2023.

Hvorfor ville du bli helsefagarbeider?

– Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med folk, og jeg synes det er spennende å bidra til at folk blir friske. Arbeidshverdagen er forskjellig fra dag til dag og jeg møter mange kjekke pasienter og pårørende.

Hva består arbeidsdagen din i?

– Det er mye forskjellig. En vanlig dagvakt begynner med felles rapport der vi leser oss godt opp på pasientene, slik at vi vet hva vi skal gjøre i løpet av dagen. Arbeidet vil variere alt etter hvilke pasientgrupper det er snakk om, men mye handler om stell, målinger, observasjoner og dokumentasjon.

– Her på Lassa jobber vi i team, noe som betyr at vi har mye kontakt med andre yrkesgrupper som sykepleier, fysioterapeut og lege. Det sentrale er opptrening av pasienter etter for eksempel slag eller bilulykker.

– Vi møter mange forskjellige diagnoser, så hverdagen er veldig varierende.

Hva er det mest givende med jobben?

– Det mest givende er å oppleve framgangen til veldig dårlige pasienter. De kan kanskje ikke gå når de kommer til oss, og så klarer de det når oppholdet er ferdig. Da er vi med og bidrar til en forskjell for folk.

Hvordan er turnusen din?

– Her på Lassa er den veldig fin. Helsefagarbeidere jobber dag- og kveldsvakter. Her har vi egne nattevakter, men av og til må vi likevel trø til og gå natt.

Hvorfor skal folk bli helsefagarbeider?

– Det er et yrke som sikrer deg jobb, det er utrolig givende og du bidrar til en forskjell for veldig mange.

– Jobben passer for folk som liker å jobbe med mennesker, som liker å utgjøre en forskjell og som er flinke til å kommunisere og jobbe i team.

En mann i en sykehusseng

Er du helsefagarbeider om 20 år?

– Det tror jeg absolutt. Jeg trives så godt i jobben min.