Mediekontakt

Vakttelefon mediehenvendelser

​Telefon: 477 00 999 (ikke SMS)

Epost

Kommunikasjonsavdelingen ved SUS håndterer henvendelser fra media knyttet til aktuelle nyhetssaker og daglige hendelser.

Vi legger til rette for kontakt med ledere og fagpersoner i sykehuset. Dette er viktig for å sikre at informasjonen som går ut fra sykehuset er oppdatert og korrekt.

Av hensyn til pårørende vil vi ikke oppdatere tilstanden til pasienter involvert i ulykker i mer enn tre døgn etter hendelsen. Oppdateringer gis i generelle vendinger, som for eksempel at pasienten har fått «alvorlige skader».​

Pressevakta kommenterer aldri pasienters sykdom.

Telefontid

Kl. 07.30-15.00: Pressevakten tar imot alle henvendelser fra media på ukedager.
Kl. 15.00-21.00: Pressevakten er ikke til stede på sykehuset, og tar kun mot akutte henvendelser. Dette gjelder og​så helgedager (09.00-21.00).​

Retningslinjer for media på sykehusområdet

SUS ønsker å ha et godt samarbeid med media. Vi vil være åpne og tilgjengelige for mediene og allmennheten - selv om utredning og behandling av pasienter er vår førsteprioritet. Vi vil hjelpe journalister med opplysninger - og formidler kontakt med de rette spesialistene så langt det er mulig. 

Det er viktig at dette skjer på en måte som fungerer godt for alle parter. Vi har derfor retningslinjer for hvordan vi ønsker at media skal opptre for å være minst mulig til sjenanse for andre pasienter og for arbeidet på sjukehuset:

  • Media oppfordres til alltid å varsle kommunikasjonsavdelingen før de kommer til en avdeling/enhet på sykehuset.
  • Journalistene skal tilkjennegi seg og ta kontakt med de ansatte på avdelingen/enheten med det samme de kommer til sykehuset.
  • Fotografer skal aldri filme/fotografere i korridorer uten først å ha avklart dette med avdelingsledelsen ved avdelingen/enheten de gjør opptak i.
  • Når det gjelder filming i fellesareal på sykehuset skal dette alltid avtales med kommunikasjonsavdelingen først.
  • Pasienter skal aldri filmes/fotograferes uten å ha gitt tydelig og bevisst samtykke.

Første bud er altså i avtale intervju og filming med avdelingsledelsen/kommunikasjonsavdelingen. Det er lederen ​for den enkelte avdelingen/enheten som vet hvilke pasienter som er der, hvor syke de er, når og hvor de skal ha behandling/pleie, og når planlagte aktiviteter ved avdelingen finner sted. Dette skal tas hensyn til.

Taushetsplikten er lovpålagt for alle medarbeidere, og de er forpliktet til å sørge for at pasientene ikke blir eksponerte i media dersom de ikke ønsker det selv. Dette er umulig å ivareta dersom fotografer tar bilder eller filmfotografer starter opptak på en avdeling uten å varsle de som har ansvaret for pasientene og aktiviteten ved avdelingen. Det samme gjelder radiointervju og andre intervjusituasjoner.

Retningslinjene gjelder både inne- og uteområdet ved samtlige av sykehusets bygninger (og i arealene til pasienthotellet St. Svithun).

Disse retningslinjene er ikke laget for å være firkanta eller for å gjøre jobben vanskeligare for journalister og fotografer, men av hensyn til pasientene våre. Vi håper på forståelse for dette.

Trenger du hjelp eller ha du spørsmål?

Ta kontakt med kommunikasjonsavdelingen.

 

 Pressemeldinger pasienttilstand

Offentlig postjournal

Pressebilder

Kommunikasjonsavdelingen

Logo og profilmanual