20 år med UiB-studenter på SUS: – Har bidratt til å utdanne 1600 leger

Siden 1999 har Stavanger universitetssjukehus (SUS) bidratt til å utdanne hele 1600 nye medisinere.

Mirjam Klingenberg. Illustrasjon: Svein Lunde, SUS.
Publisert 14.10.2019
Sist oppdatert 30.09.2021

Mann og kvinne i hvite arbeidsklær.

Jon Andreas Sundal og Marjana Kjetland Sundal er begge leger i spesialisering hos oss. De gikk medisin i Bergen og hadde flere praksisperioder på SUS.

– Vi startet med praksisperioder for medisinstudenter fra Universitetet i Bergen (UiB) for fullt i 1999. Opp til 80 studenter har vært innom SUS årlig siden da. Det blir faktisk over 1600 nye kolleger til sammen, sier Hartwig Kørner, professor ved UiB og koordinator for medisinstudentene på SUS, fornøyd.

For opplæringen ved SUS er det god grunn til å være stolt av. Medisinstudentene fra UiB har studert i minst fire år og kommer til Stavanger for fire til åtte uker av gangen.

På mandag 14. oktober markeres 20-årsjubileumet med lunsj på SUS for studentene og andre inviterte.

SUS har over 2000 praksisperioder hvert år

Utdanningen av nye kolleger fra UiB danner grunnlaget for at SUS nettopp har en universitetssjukehus-status.

Praksisperiodene for medisinstudentene er en av flere viktige utdanningsløp ved universitetssjukehuset. Til sammen gjennomføres det over 2000 praksisperioder her hvert år - blant annen innen sykepleie, psykisk helse, psykologi, fysioterapi og flere.

– Lærer så lenge vi har elever

– Studentene utfordrer kunnskapen vår på en sunn måte. De spør slik at vi må stoppe opp og tenke oss om. De bidrar til av vi må fornye oss. Vi lærer så lenge vi har elever, fortsetter Kørner.

I syvende semester er UiB-studentene utplassert i voksenpsykiatrien, i åttende er de i Mottaksklinikken, kirurgisk og gastrokirurgisk avdeling, ortopedi, anestesi og på røntgenavdelingen. Og i niende semester får de prøve seg ved Kvinne- og barneklinikken og Klinikk psykisk helsevern barn, unge og rusavhengige. Hele 10 av 12 måneder er det studenter på SUS.

– Jeg vil takke medarbeiderne ved avdelingene våre som bidrar til at vi får dette til. Deres innstilling og innsats er helt avgjørende, avslutter Kørner.

bilde av kørner

Hartwig Kørner