Anestesisykepleiere med den første nasjonale fagprosedyren fra SUS

Guri Bratland og Anita Klette har laget den aller første fagprosedyren på Helsebiblioteket fra Stavanger universitetssjukehus (SUS).

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 20.01.2017
Sist oppdatert 06.12.2022

32361992015_660338394d_k.jpg

Anestesisykepleierne Anita Klette (til venstre) og Guri Bratland er forfatterne bak den første fagprosedyren fra Helse Stavanger på Helsebiblioteket.

Helsebiblioteket samler fagprosedyrer som er laget lokalt og godkjent for nasjonal bruk. Målet med helsebiblioteket.no er at alle sykehus (helseforetak) i Norge kan hente de prosedyrene de trenger herifra.

– Dette er fagprosedyrer som er laget etter bestemte retningsliner, og resultatet blir en gylden standard for hvordan man utfører en prosedyre. Det føles bra å ha laget den aller første kunnskapsbaserte fagprosedyren publisert fra SUS, sier anestesisykepleierne Guri Bratland og Anita Klette fornøyde etter to år med intens jobbing.

Det startet nemlig med en masteroppgave i anestesisykepleie - og endte med et så godt resultatet at det ble til en nasjonal godkjent fagprosedyre.

– Alle pasienter skal behandles likt

– Å få nasjonale fagprosedyrer som dette handler jo om at alle pasienter skal bli behandlet likt samme hvor i landet de er. Det er kjekt å ha laget en masteroppgave som ikke bare blir lagt i en skuff, men som faktisk kan brukes, fortsetter Bratland.

Men dette hadde ikke vært mulig uten gode støttespillere, og de takker for det gode samarbeidet de har hatt med anestesileger, anestesisykepleiere og veiledere på SUS og ved Universitetet i Stavanger.

Fagprosedyren, "Ekstubasjon - våken operasjonspasient" finner du her.

Etter at denne ble lagt ut, har det kommet en til fra SUS. Hvem blir den tredje? Oversikten over SUS sine prosedyrer ser du her.