Bedre oppfølging av pasienter med beinskjørhet

Nå skal alle over 50 år med gjennomgått beinbrudd henvises til en helt ny poliklinikk for beinskjørhet.

Ingrid Aukland. Foto: Svein Lunde.
Publisert 31.08.2020
Sist oppdatert 23.08.2022
50289163468_d3b9ab0757_k.jpg

Her scannes en pasient som er på oppfølgingstime for beinskjørhet i en såkalt DXA-maskin. Sykepleier Toril Skjæveland ved osteporosepoliklinikken gjennomfører undersøkelsen.

Norge ligger på topp i verden når det gjelder beinskjørhet (osteoporose) og hoftebrudd. Når man passerer 50 år øker risikoen for brudd betraktelig. Her til lands brekker rundt 9000 nordmenn i denne aldersgruppen hoften hvert år.

De aller fleste vet ikke at de har beinskjørhet før de brekker noe.

– Vendepunktet skjer i 50-årsalderen, og det er blant kvinner andelen med beinskjørhet er høyest. Halvparten av alle kvinner og en av tre menn vil få beinskjørhet i løpet av livet, sier Ane Djuv, faglig leder ved ortopedisk osteoporosepoliklinikk og konstituert overlege i ortopedi.

Dersom du er over 50 år og kommer til sykehuset med brudd vil du få tilbud om beintetthetsmåling. Det er fordi det er viktig å avdekke om bruddet skyldes beinskjørhet.

Øker kapasiteten

I dag venter mange pasienter på beintetthetsmåling, og tilbudet om behandling og utredning har i stor grad vært overlatt til fastlegene. Nå ønsker Djuv og kollegene ved ortopedisk avdeling å fange opp flere pasienter med beinskjørhet på et tidligere tidspunkt i forbindelse med sitt brudd, for å kunne sette i gang behandling.

ane_djuv.png

– Med ny poliklinikk styrker vi innsatsen. Vi skal ikke bare reparere bruddet, vi skal også bidra til å forhindre nye brudd hos pasienten. For disse pasientene er det mye lidelse å spare og god helse å vinne, sier Djuv.

Etter utført beintetthetsmåling vil pasientene som har hatt brudd få en timeavtale på poliklinikken hvor man ser på resultatene og vurderer tiltak og behandling. Poliklinikken tar imot pasienter fem dager i uken, og sørger for oppstart av behandling for de som trenger det.

50289164208_2fed62ebbc_k.jpg

Etter undersøkelsen går sykepleier gjennom resultatene sammen med pasienten.

Har hatt flere brudd

– Det er vanlig at de som kommer inn med hoftebrudd har hatt minst ett brudd tidligere, enten i overarmen eller håndleddet, sier Djuv.

«Lavenergibrudd» kalles det, når man brekker håndleddet av et «lite fall». Hoftebrudd av fall fra egen høyde er et eksempel på et lavenergibrudd.

– Du kan ofte se det på røntgen, «stenderverket» i beinet har blitt veldig svakt, med tynne spiler, og da skal det lite til før det blir brudd. Det er nesten som en pappeske – det skal lite til før den faller sammen, sier Djuv.

Selv om beinskjørhet som regel ikke oppdages før første brudd, er det ikke for sent å gjøre noe.

Behandling kan halvere bruddrisiko

Beinskjørhet kan behandles med medisiner som kan redusere risikoen for nye, mer alvorlige brudd. Studier viser at opp mot 40 prosent av hoftebruddene, og opp mot 70 prosent av sammenfallsbrudd i ryggen, kan forebygges dersom man starter med beinskjørhetsbehandling etter for eksempel et håndledds- eller ankelbrudd.

– Det finnes effektive medisiner mot benskjørhet som kan nærmere halvere risikoen for nye brudd. Også tilpasning av kosthold, risikofaktorer og vurdering av andre sykdommer er viktige faktorer når man skal behandle benskjørhet. Det samme er aktivitet og trening. Når man trener sendes det signaler til beincellene om at de må bygge nytt bein, forklarer Djuv.

Den nye osteoporosepoliklinikken finner du i Hillevåg, i samme lokaler som dagkirurgisk enhet og øyeavdelingen.

• 1 av 2 kvinner og 1 av 3 menn vil få beinskjørhet i løpet av livet.
  • Hos de fleste er årsaken ukjent, men enkelte har høyere risiko. Det kan skyldes sykdom, arv/gen er, tidlig overgangsalder, lav vekt, lite fysisk aktivitet eller røyking.
  • En beintetthetsmåling er en røntgenmåling med svak røntgenstråling. Undersøkelsen varer i alt fra 10-20 minutter, mens du ligger flatt ned på ryggen, avhengig av ulike faktorer.
  • Studier viser at rundt 70 % av de med brudd over 50 år har lav bentetthet (NoFract-studien).
  • Systematisk beintetthetsmåling av brudd-pasienter startet ved SUS i 2016.
  • Det har siden 2015 vært fokus på beinskjørhet hos bruddpasienter blant det ortopediske fagmiljøet både på verdensbasis og i Norge. Det ble publisert en faglig veileder høsten 2015 utarbeidet av Faggruppen for osteoporose og benhelse i Norsk Ortopedisk Forening (www.lavenergibrudd.no). Denne ble tatt i bruk og tilpasset ressursene ved ortopedisk avdeling ved Helse Stavanger allerede våren 2016 i egen prosedyre. Dette har skapt ett stort press på kapasiteten på beintetthetsmålingen.

Kilder: (Cauley et al, 2014, Nature), www.lavenergibrudd.no