Engelsvoll er blitt «så fint» - se bildene

– Jeg er svært glad for at vi fikk disse ekstra vedlikeholdsmidlene og kunne sikre at pasientene ved Engelsvoll nå får behandling i oppdaterte og flotte omgivelser, sier administrerende direktør Inger Cathrine Bryne.

Gottfred Tunge. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 14.12.2016
Sist oppdatert 21.02.2017

En gruppe mennesker som står i et rom

Administrerende direktør, Inger Cathrine Bryne, og fagdirektør Sverre Uhlving (til venstre) besøkte Engelsvoll forrige uke. Her sammen med prosjektleder Rolf Christian Aalvik, og leder på Engelsvoll, Liv Gunhild Aase (til høyre).

På vårparten var Inger Cathrine Bryne vertskap da statsminister Erna Solberg besøkte Engelsvoll. Solberg hadde med seg våre to lokale statsråder, Ketil Solvik Olsen og Bent Høie. De fulgte konkret opp sysselsettingsmidlene og bruken av disse i vår region generelt og i Helse Stavanger spesielt. Noe over et halvt år senere gleder Inger Cathrine Bryne seg sammen med ansatte, pasienter og pårørende over hvor flotte og tiltalende lokalene er blitt.

– At dette treffer en sårbar pasientgruppe med et så godt prosjekt, er selvsagt aller viktigst. Men det er også bra at vi har gjennomført dette store prosjektet på en skikkelig måte og fått den fine uttellingen alle håpet på da sysselsettingsmidlene ble bevilget, sier Bryne som roser alle fagfolkene og SUS sine egne ansvarlige som har bidratt til et behandlingssted alle kan være stolte av.

Prosjektleder Rolf Christian Aalvik i Intern service på SUS, har fulgt Engelsvoll sin nyskapning fra begynnelse til slutt. Han er også svært godt fornøyd med resultatet selv om det knirket litt i forhold til opprinnelig budsjett.

– Vi fikk noen overraskelser i startfasen samtidig som byggenes tilstand også var i dårligere stand enn først antatt, sier Rolf Christian Aalvik. Dette førte til økte kostnader vi ikke kunne komme utenom. Når vi ser hva vi har fått til, er det egentlig en total renovering inkludert møbler og inventar. Deler Engelsvoll var i en tilstand som ikke egnet seg til pasientbehandling. Nå er det blitt et lite smykke med egne rom, eget WC med bad og oppholdsrom som er lyse og innbydende.

– Det har hele tiden vært en god stemning rundt prosjektet og jeg oppfatter det som spesielt meningsfullt å bidra til at slikt løft, understreker Aalvik.

De andre prosjektene som er gjennomført via sysselsettingsmidlene fra regjeringen vil bli presentert senere.

En stue med sofa og stoler

Engelsvoll har blant annet fått nye møbler og flott inventar. Da er det viktig med litt farger. Her fra ett av oppholdsrommene i hovedhuset.

En gruppe mennesker som står i et rom

Prosjektleder Rolf Christian Aalvik i Intern service på SUS viser fram, med stor begeistring, nye Engelsvoll til administrerende direktør, Inger Cathrine Bryne. De har blant annet satt inn store vinduer for å få mer lys.

Et soverom med en seng og en stol

Pasientrommene er pusset opp, og nå får alle eget bad.

Et bad med toalett og vask

Helt nye toaletter og bad til alle pasienter.

En bygning med vinduer

Treningsleiligheter er gjort om til separate boenheter - slik at pasientene kan trene på å bo for seg selv før de overføres til kommunal omsorg.

Et stort hvitt hus

Hovedbygget har beholdt sin opprinnelige sjarm - nå i en forbedret utgave.

En person som smiler til kameraet

Leder på Engelsvoll, Liv Gunhild Aase, er strålende fornøyd med sitt nye arbeidssted. Hun gleder seg på vegne av pasientene og kollegene sine.