Ny podkastepisode av Sykehuslegene:

Gode tips til å takle stress - og råd om alkohol

Å ta et glass vin for å slappe av etter en hektisk uke er ikke den beste løsningen, sier psykolog Egon Hagen og avdelingsoverlege Melissa Weibell. I to nye episoder av podkasten "Sykehuslegene" får du gode tips og råd til hvordan du kan stresse ned.

Mirjam Klingenberg
Publisert 18.12.2020
Sist oppdatert 06.12.2022

Du kan høre episodene om stress og rus på Spotify, Itunes eller andre steder du hører podkast til vanlig. Søk etter "Sykehuslegene".

Hør episoden om stress på Spotify

Hør episoden om stress og alkohol på Spotify

Lytt til din indre radar

Visste du at det er forskjell på negativt og positivt stress? Stress i seg selv trenger faktisk mennesker av og til. Men hvis stresset varer over tid og blir til en situasjon du ikke mestrer, så kan det bli et problem. Da er første rådet fra ekspertene at du må ta et skritt tilbake og finne ut av hva som fungerer for deg.

- Vi kan alle føle oss irritable og slitne i blant. Hvis du svir julekakene, kjefter på ungene eller ikke er den partneren du tenker du skal være, så kan du være litt for stressa. Da må vi selv justere clutchen og lytte litt til kroppen din. Hva er det som er greit for deg? Kjenn deg selv litt selv på gangen og lytt til din indre radar, sier Egon Hagen, psykolog ved avdeling for rus- og avhengighetsbehandling - og også kjent som radiopsykologen på NRK Rogaland.

mann og dame ser i kamera

Psykolog Egon Hagen og avdelingsoverlege Melissa Weibell gir deg gode råd om stress og alkohol i to nye podkastepisoder av Sykehuslegene

Tenk annerledes rundt de valgene du har

Et tips kan være å finne ut hva som er godt nok for deg, for eksempel å skrive lister over hva du vil rekke i den hektiske desembermåneden. Det handler ofte om å ta ett skritt tilbake og finne ut hva du tåler.

- Tenk annerledes rundt de valgene du har. Det er en sammenheng mellom hvordan du har det og hvordan du tenker om ting. Finn små parkeringsplasser underveis. Etterhvert som du blir voksen, så vet du hva som virker og ikke virker for akkurat deg, fortsetter han.

- Livet er ikke bare en jevn opptur

Det er snakk om å ta kontroll over livet ditt, og ikke bare være passasjer på et løpsk tog.

- Også handler det om å være klar over at livet ikke alltid bare vil være en jevn opptur. Livet har klabbeføre av og til. Det er viktig at vi er klar over dette. Det er helt normalt å av og til kjenne på angst, usikkerhet, ikke få sove eller være deppa. Men hvis det tar over så mye at du ikke klarer å fungere og du ikke kan gå på skole eller jobb, så må du kanskje søke hjelp, sier avdelingsoverlege for akutt og intensiv psykiatri, Melissa Weibell.

Finn ut hva du skal slutte med

Hagen har selv for eksempel forstått at han aldri mer skal lage ribbe til mange personer på en gang.

- Jeg laget ribbe til 25 personer en jul. Det kjente jeg at kostet mer enn det smakte. Det gjør jeg ikke igjen. Så det handler om å finne ut hva du skal slutte med, sier Hagen.

Julen kan være en utfordrende tid for mange. Hvis du har opplevd noe vanskelig tidligere i livet rundt juletider, så bør du være ekstra oppmerksom på deg selv når jula nærmer seg.

- Da er det lurt å finne noen å snakke med og si det til. Så kan andre ta hensyn til deg og dele på oppgavene som må gjøres, sier Weibell.

Er det greit å stresse ned med alkohol?

Og hvis du er stressa, så er ikke alkohol løsningen.

- Ta deg heller en joggetur etter en stressende uke enn et glass vin. Eller snakk med en venn, oppfordrer Weibell.

Samtidig er det jo sånn at 90 prosent av oss drikker alkohol. Og for de fleste går dette veldig bra. Men rent fysisk så er ingen mengde alkohol faktisk sunt.

- Det er dessverre noen av oss som får problemer med alkohol. Og det er viktig å huske på at alkohol øker risikoen for mye, som vold, ulykker og både fysiske og psykiske sykdommer. Vi vet at alkohol genererer angst og depresjon. Og noen har en sårbarhet eller en arvelighet. Det er viktig at du er klar over at du har dette om det gjelder deg. Du må følge med på deg selv, sier Hagen.

Hjemmekontor og alkohol

Pandemien har hvisket ut skillene mellom jobb og fritid, når mange sitter på hjemmekontor. Da er rådet klart:

- Behold strukturen i hverdagen. Stå opp til fast tid, vask håret og gjør som vanlig. Hold ukedager og helg adskilt - også når det kommer til vin og øl, sier Hagen.

Og vent med å svare på jobbmailen til du er helt edru.

- Hvor seint skal du egentlig svare på en mail på kvelden? Vi skal ikke blande jobb og alkohol. Hvis den mailen er så viktig at du må svare på den samme kveld, så bør du i alle fall ikke ha drukket alkohol når du svarer, avslutter Hagen.

Få gode råd om hvordan du kan si fra om alkoholbruken til en venn du er bekymret for og andre tips fra ekspertene i podkastepisodene om rus og stress.