Her er den nye lederen av RAKOS

1. februar 2017 startet Thomas Lindner som ny medisinsk leder for det regionale akuttmedisinske kompetansesenteret i Helse Vest (RAKOS).

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 07.02.2017
Sist oppdatert 26.02.2021

32639658926_2259b27797_k.jpg

Thomas Lindner er ny leder ved RAKOS.

– Jeg synes det er flott at jeg får tillit til å drive med forskning, utvikling og samarbeid i RAKOS. Som lege har du mulighet til å hjelpe en og en pasient. Nå får jeg sjansen til å gjøre pasientbehandlingen bedre for flere pasienter samtidig. Det har jeg vært opptatt av hele min karriere, sier Thomas Lindner.

I tillegg til å lede RAKOS, skal Lindner fortsatt være medisinsk ansvarlig på simuleringssenteret SAFER og aktiv luftambulanselege på SUS.

Vil utvikle systemer som kommer pasientene til gode

Lindner begynte ved Stavanger universitetssjukehus (da SiR) i 2001, tok en doktorgrad i 2015 om overlevelse etter hjertestans utenfor sykehus - og har bred erfaring fra Stifelsen Norsk Luftambulanse (SNLA). Hjerneslagprosjektet, som han har bidratt sterkt til, har blitt SNLAs største forskningsprosjekt.

Lindner ser på felles utvikling og forståelse av prehospitalt arbeid og akuttmedisin som sine største utfordringer framover.

​– Jeg har ledet en del prosjekt hos SNLA, og det var naturlig for meg å fortsette utviklingen min i RAKOS. Her har vi mulighet til å utvikle systemer utenfor ren drift som kommer framtidens pasienter til gode, avslutter den nybakte RAKOS-lederen.