Ny entreprenør skal bygge P-hus for gjester til nye SUS

En nykommer i entreprenørbransjen får full uttelling i konkurransen om å få bygge parkeringshus for besøkende til det nye universitetssykehuset i Stavanger. Selskapet er nystartet og heter «IGANG Totalentreprenør AS», med adresse Klepp stasjon.

Publisert 25.09.2020
Sist oppdatert 05.09.2022
Kontrakt tildelt

Fra venstre; Rønnaug Egeland, prosjektleder IGANG Totalentreprenør og Per Arne Primstad, prosjekteringsleder fra IGANG Totalentreprenør, Jonas Nordnes Berglind, rådgiver anskaffelser nye SUS og Kari Gro Johanson, prosjektdirektør nye SUS.

Kontrakten med nye Stavanger universitetssjukehus har en samlet verdi på vel 75 millioner kroner inkludert mva.

- Vårt team har lang erfaring og vi er som nykommer stolte over å ha vunnet dette store og viktige oppdraget. Nå gleder vi oss til å starte med prosjekteringen og å komme i gang. For alle som skal besøke det nye sykehuset er parkeringshuset det første stedet de kommer, og vi skal levere godt, sier prosjektleder hos IGANG Totalentreprenør, Rønnaug Egeland.

Oppgaven blir å bygge et parkeringshus i massiv betong, inkludert sprinkleranlegg.

Bygget har et totalt areal på 9000 m2 fordelt over fem etasjer, der femte etasje er på taket.

Parkeringshuset skal romme 340 biler inkludert dedikerte p-plasser for funksjonshemmede. Det er også egen sykkelparkering i bygget.

Fra parkeringshuset for besøkende er det kort avstand til det sentrale «torget» på nye SUS og hovedinngangen.

- Parkeringshuset for besøkende ligger tett på det største pasientbygget i nye SUS, og vi har besluttet at det skal være sprinkleranlegg i dette parkeringshuset. Fasaden vil være utformet i tilsvarende utførelse som det parkeringshuset vi allerede har ferdigstilt, men endelig løsning blir utviklet i dialog med entreprenøren, sier prosjektdirektør for nye SUS, Kari Gro Johanson.

Hun ønsker nå en helt nyetablert entreprenør velkommen på byggeplassen for nye Stavanger universitetssjukehus.

Planlagt oppstart for grunnarbeider er januar 2021, og byggingen skal komme i gang i februar/mars, med forventet ferdigstillelse samme høst.