Roxel Tekniske og SUS2023 enige om å heve kontrakten

Roxel Tekniske er i en utfordrende økonomisk situasjon, og er enige med SUS2023 om å heve kontrakten om rørleveranser til rundt halvparten av det nye sykehusbygget.

Ingveig Tveranger
Publisert 11.09.2019
Sist oppdatert 29.09.2021

​Det var Roxel Tekniske som tok kontakt med SUS2023 for å orientere om at de har en vanskelig økonomisk situasjon.

- Vi har stor forståelse for at Roxel ønsker å fristille seg fra de økonomiske forpliktelsene de har til oss. Først og fremst er vi opptatte av de ansatte hos Roxel Tekniske og den usikkerheten de har, sier prosjektdirektør for SUS2023, Kari Gro Johanson.

- Roxel Tekniske er med avtalen som nå er inngått fristilt fra kontrakten med Helse Stavanger, de fremtidige leveransene og de bankgarantiene som følger med en slik avtale. Det gjør arbeidet med å sikre selskapet gjennom den vanskelige situasjonen litt lettere, sier Dag Øyvind Meling, administrerende direktør i Roxel-gruppen.

For SUS2023 betyr dette at en ny anbudsrunde vil bli åpnet, der sykehuset inviterer selskaper til å søke om å bli pre-kvalifisert for å kunne gi tilbud om å levere jobben med røranlegg i byggene C, D og E. Kunngjøringen av oppdraget vil komme om kort tid.

- Denne avklaringen er viktig for å sikre at vi får på plass leveransen. Samtidig har vi greit med tid for å kjøre en skikkelig prosess. Hovedleveransen i dette oppdraget skjer først i 2021, så vi regner med at vi skal klare å få på plass en ny entreprenør  i god tid, sier Kari Gro Johanson.