Suksess med digital oppfølging av pasienter

Ortopedisk avdeling har siden 2021 hatt digital oppfølging av pasienter som er operert for håndleddsbrudd. I etterkant av operasjon får pasientene SMS med lenke til et spørreskjema.

Publisert 14.02.2024
Sist oppdatert 12.04.2024
En mann og en kvinne som smiler
Ane Djuv og Aksel Paulsen

Denne SMSen får de to uker, tre måneder og ett år etter operasjon, og svarene gir informasjon om pasientens tilstand og om det er nødvendig at de kommer inn til kontroll ved poliklinikken.

-Denne nye måten å følge opp pasienter på har ført til at 60-70 prosent av pasientene som er operert for håndleddsbrudd slipper unødvendig kontroll på poliklinikken, forteller seksjonsoverlege Aksel Paulsen.

-Dette letter selvfølgelig kapasiteten ved poliklinikken, men er også en stor fordel for pasientene, som da slipper å ta fri fra jobb og bruke tid på å komme seg til sykehuset og vente på tur. Pasienter som ønsker å komme inn til kontroll får fremdeles muligheten til det.

Enklere og bedre oppfølging og behandling

Svarene som blir sendt inn av pasientene bidrar til å forbedre den kliniske oppfølgingen og behandlingen.

Ortopedisk avdeling har laget ferdig opplegg for opererte håndleddsbrudd, opererte ankelbrudd og akillesseneskader. Foreløpig har de kun tatt i bruk pasientskjemaet for håndleddsbrudd. De holder også på å utvikle et e-læringskurs for sekretærer, så det skal bli lettere å følge opp pasientene digitalt.

Innovasjonsprosjekt

Prosjektet har fått innovasjonsmidler til å videreutvikle tilbudet og utvide bruken til å omfatte kne- og hofteproteser, ikke-opererte håndleddsbrudd og ankelbrudd, i tillegg til alle overarmsbrudd og kragebensbrudd.

Innovasjonsprosjektet er et regionalt prosjekt drevet fra SUS. Det ledes av Ane Djuv, leder av Frakturregisteret i Helse Vest, og Aksel Paulsen.

-I dette prosjektet får vi samlet det ortopediske fagmiljøet i Helse Vest, og vil gjenbruke innsamlet data til kvalitetsregister og forbedringsarbeid, regionalt og etterhvert nasjonalt, forteller Ane Djuv.

Her kan du lese sak publisert på nrk.no 30. mars 2024: Tar etterkontrollen fra sofaen – hjemmesykehus blir mer vanlig – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio