Velkommen, Sykehusklovnene!

Nå har endelig Sykehusklovnene kommet til Stavanger universitetssjukehus. Dette feiret vi med en kjempekjekk lanseringsfest på sykehuset 10. juni, med taler, såpebobler, dansende klovner og syngende barn.

Publisert 11.06.2024
Et par kvinner iført klær
Klovnene Konstantisola og Trude-Litt Masse Mer lyste opp aulaen på SUS

I spissen av det hele sto selveste Elisabeth «Bettan» Andreassen, eller Rødbettan som hun het for anledningen, sammen med Ellen Arnstad, daglig leder for stiftelsen Sykehusklovnene. Hun kaller møtet mellom sykehusklovnene og barna for «fantasireiser».

– Jeg er glad vi endelig har funnet hverandre. Nå har vi tenkt å bli her lenge! sa Arnstad i talen sin.

Gaver og snorklipp

Til stede på festen var også barn fra Øyno FUS barnehage, som hadde tatt turen helt fra Sokndal for å delta på lanseringsfesten. De hadde gleden av å overrekke sykehusklovnene hele 30 000 kroner som de hadde samlet inn.

Klovnene fikk også gave av Mathias Hess Havn (9) – en kollasj med minner han har sammen med klovnene etter mange år som pasient inn og ut av både Haukeland og SUS.

Etter at klovnene Trude-Litt Masse Mer og Konstantisola hadde klart å komme seg ut av snoren de hadde surret seg inn i, hadde fylkesordfører Ole Ueland, barna og klovnene æren av å klippe snoren og offisielt ønske klovnene velkommen til SUS.

Omvendt teater

Administrerende direktør på sykehuset, Helle Schøyen, er glad for at sykehuset har fått til et samarbeid med Sykehusklovnene.

– Lanseringen markerer starten på et samarbeid som har vært et sterkt ønske fra både helsepersonell hos oss, men ikke minst fra mange barn og deres pårørende. Vi har en barne- og ungdomsklinikk på SUS med utrolig mange flinke og engasjerte medarbeidere. De sørger for at barn som er innlagt hos oss får god medisinsk behandling – men er også er opptatt av at barn skal få en så god opplevelse som mulig når de er på SUS.

I første omgang skal klovnene komme på besøk på SUS to dager i uken, annenhver uke. Møtet med en sykehusklovn kan gjøre at medisinske prosedyrer blir en bedre opplevelse for barna, og det går ofte mye raskere med en klovn til stede. Klovnene selv kaller møtet et «omvendt teater», der barnet er hovedpersonen. Ekstra kjekt er det at barn som får behandling på både Haukeland og SUS får muligheten til å treffe de samme klovnene begge steder.

Pilotprosjekt med palliasjon

Sykehusklovnene er en ideell stiftelse med til sammen 50 profesjonelle klovner som reiser rundt på sykehus i landet. Spesielt for SUS er at vi – i tillegg til å få besøk på sykehuset – får være med på et pilotprosjekt knyttet palliasjonsarbeid. Da får også syke barn som er hjemme muligheten til å treffe klovnene.

Les mer om Sykehusklovnene her