Vernetjenesten i Helse Stavanger
Vernetjenesten er arbeidstakernes tillitsvalgte i spørsmål som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet har både en rådgivnings-, tilsyns- og en varslingsfunksjon.
I samarbeid med medarbeidere, tillitsvalgte og ledere skal vernetjenesten i helseforetaket bidra til at helse, miljø og sikkerhet skal være en selvsagt del av arbeidsdagen.
Foretakshovedverneombud
Helse Stavanger har frikjøpt et foretakshovedverneombud i 100 % stilling og et hovedverneombud i 50 % stilling.
Foretakshovedverneombudet har det koordinerende ansvar for vernetjenesten og samordning av denne virksomheten i alle divisjonene. AML § 6-1: www.lovdata.no
Verneombudene i Helse Stavanger har ansvar for sine verneområder som er definert i de ulike divisjonene. Verneombundet skal tas med på råd under planlegging og gjennomføring av tiltak som har noe å si for arbeidsmiljøet innenfor ombudets verneområde.
Oppgavene til verneombudene er omtalt i Arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter og i foretaket sin HMS-håndbok.
Arbeidsmiljøloven - § 6-2. Verneombodets oppgåver
Strategi for verneombudene
Foretaket er i konstant endring og utvikling, og verneombudene må være i stand til å møte endringene som kommer. I samarbeid med de andre foretakene i Helse Vest har verneombudene derfor utarbeidet en egen strategi med klare verdier og mål. Strategien viser hvordan verneombudene ønsker å utvikle vervet, slik at de best mulig kan representere arbeidstakerne som har valgt dem.